جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • مقالات
    • خصيصه‌هاي رهبري
    • تئوري كسب و كار
    • كانون مهارت‌هاي ارتباطي
    • كرونا و اقتصاد
    • Hello World در كسب و كار
  • از من بپرسيد
  • درباره و تماس با ما
  • دوره طلایی طراحی سايت بدون كدنويسی
 
آکادمی آموزشی کامیارشو | از خودم تا كسب و كارم
  • صفحه اصلی
  • مقالات
    • خصيصه‌هاي رهبري
    • تئوري كسب و كار
    • كانون مهارت‌هاي ارتباطي
    • كرونا و اقتصاد
    • Hello World در كسب و كار
  • از من بپرسيد
  • درباره و تماس با ما
  • دوره طلایی طراحی سايت بدون كدنويسی
0

ورود و ثبت نام

وبلاگ

آکادمی آموزشی کامیارشو | از خودم تا كسب و كارم مقالات مقالات خصيصه‌هاي رهبري

خصيصه‌هاي رهبري

02/خرداد/1399
ارسال شده توسط مدير سايت
مقالات
412 بازدید

براي پرداختن به اين موضوع در ابتدا لازم است، تعريفي از رهبري داشته باشيم، چرا كه بسياري از افراد رهبري را با مديريت به اشتباه گرفته و هنوز مدیریت و رهبری را یکی می‌دانند و تفاوتی بین آن‌ها قائل نیستند. اما واقعیت این است که در نقش رهبری و مدیریت در عین شباهت‌هایی که در ظاهر با يكديگر دارند تفاوت‌هاي فاحش و اساسي بسياري با هم دارند.

رهبري چيست؟ و چه تفاوتي با مديريت دارد؟

براي اينكه به توضيح دقيق رهبري بپردازيم بايد به تعريف رهبر و مدير بپردازيم و تفاوت بين اين دو را به صورت دقيق‌تر و بهتري بشناسيم  و بدانيم كه به چه كسي رهبر و به چه كسي مدير گفته مي‌شود.

  • رهبر و رهبري
  • مدير و مديريت

رهبر و رهبري

رهبر به شخصی اطلاق می‌گردد که دارای اعتماد به نفس بالا، اراده پولادين، جدیت و تحرک جسمی و خستگي‌ناپذيري است كه در كار خود داراي اشتياق سوزان است و براي اينكه به سر منزل مقصود برسد با تمام توان بدون تفكر در مورد خستگي و دشواري مسير كار و تلاش مضاعفي مي‌كند و با گروه و تيم خود همراه است، اين نوع برخورد و شخصيت روحي بالا در همراه شدن با افراد تيم باعث ایجاد قدرت اعمال نفوذ در گروه‌ها و افراد گردد، كه اين امر عمدتا موجب مي‌گردد كه رهبران افراد كاريزماتيك و شخصيت همراه و مقبول و داراي خصوصيت‌هاي فردي بالاتري نسبت به ساير افراد در جامعه باشند.

حال، به فرايند و تصميمات و نظرات فردي كه داراي چنين قدرتي در نفوذ كلام و اعتبار مي‌باشد رهبري گفته مي‌شود.

مدير و مديريت

مدير به فردي گفته مي‌شود كه مجموعه اقدامات مديريتي مشخصي را در سازمان يا واحد تحت امرش به سرانجام مي‌رساند. مدیر وظیفه تحقبق و بررسي، برنامه‌ریزی، سنجش، نظارت، ارزيابي و هماهنگی، حل مسائل، استخدام و اخراج را به عهده دارد. و مدیریت شامل کنترل یک گروه یا مجموعه‌ای از اشخاص برای رسیدن به هدفی خاص است كه در نتيجه برنامه‌ريزي و اصولي كه در بالا بيان شد ماموريت انجام آن را به نحو احسن و دقيق دارد. در بیانی دیگر مدیریت عبارت است از پروسه‌ای که از طریق برنامه ریزی، استخدام، سازماندهی و استفاده صحیح از منابع مالی، فیزیکی، انسانی و تکنولوژی برای رسیدن به یک یا چندین هدف مشخص به طور مستمر و مؤثر مورد استفاده و بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

تفاوت رهبري و مديريت

بر اساي آنچه كه در بالا شرح آن داده شد، رهبر به فردي گفته مي‌شود كه در هر لحظه قادر به تصميم‌گيري و اعمال تغييرات در سازمان تحت امر خود است و با نشان دادن مسير نسبت به هدايت افراد و گروه‌هاي تحت امر خود اقدامات متناسب با شرايط و محيط را مي‌گيرد اما مدير بر اساس برنامه‌اي از پيش تعيين شده وظيفه دازد بع برنامه‌ها دست يايد و به عبارتي مدير بر اساس دانش و اطلاعات خود مسير را مي‌داند و سعي در هدايت در آن مسير مي‌كند و كاري به شرايط بحراني و اتفاقات آن ندارد و بر اساس برنامه‌اي كه براي او تعيين شده به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و براي او انجام دادن مسئوليت تنها كار ممكن و حياتي اوست.

    

یکی از مباحث بسیار آكادميك مورد استناد رهبری و خصوصا رهبري سازمانی توسط وارن بنيس مطرح شده و در آن، به تفاوت مدیریت و رهبری پرداخته است. وارن بنيس در كتابي به نام «درباره رهبر شدن» كه با عنوان On Becoming a Leader به چاپ رسيده است؛ تفاوت رهبری و مدیریت سازمان را بيان مي‌كند. این کتاب كه درباره ویژگی‌های رهبری در مدیریت نوشته شده است، «پیتر دراکر» آن را مهم‌ترین کتاب وارن می‌داند.

شرايط در عصر حاضر

با توجه به تغييرات روز افزون و گاه و بيگاه شرايط اقتصادي، آنچيزي كه بيش از گذشته مورد نياز سازمان‌ها قرار گرفته اين است كه خود را به ابزار‌ها و افراد نخبه و زبردستي مجهز كنند كه مي‌توانند بار مسئوليت رهبري و هدايت درست و صحيح را در سريعترين زمان ممكن از ديگران بربايند و در جهت جلوگيري از هدر رفت منابع اقدامات شايسته، سنجيده و سريعي را انتخاب نمايند و از تهديدهاي پيش رو فرصتي تازه و مغتنم را بسازند؛ چه بسا كه همين عدم انتخاب و اتخاذ تصميم به موقع در زمان درست منجر به از بين رفتن بسياري از فرصت‌ها شده و آن‌ها را به زباله‌دادن تاريخ فرستاده است. لذا در عصر حاضر و با توجه به كاركرد رهبري نسبت به مديريت نقش و جايگاه رهبري بيش از پيش مشخص و مبرهن شده است و آينده به دست رهبران اين جامعه رقم خواهد خورد.

ادامه دارد…

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

12 نكته کلیدی برای اولین فروش موفق

خبر بسيار مهمي كه در اين ميان وجود دارد و بهتر است در همين ابتدا...

پارادوکس انتخاب

تضاد انتخاب یا پارادوکس انتخاب، موضوعي است كه دقيقا به فرايندهاي تصميم‌گيري در خريد و...
انتخاب و شانس

داستان خواستن‌هاي ما و حق انتخاب

  داستاني كه در زير آمده بر گرفته از كتاب تئوري كاكتوس كاميار ميردار است....
Personal Branding چيست

پرسونال برندينگ

حتما تا حالا كلمه برند را چندين چند بار شنيديد و ازش تصور قابل لمسي...

ضرورت داشتن کمینه محصول پذیرفتنی – MVP

  كمينه محصول پذيرفتني يا MVP چيست؟ MVP يا Minimum Viable Product كه در فارسي...

مدل AIDA در بازاریابی

تعريف AIDA مدل AIDA یکی از متداول‌ترین مدل‌های بازاریابی و از نوع سنتي آن است...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسترسی سریع
  • طراحی گرافیک
    • آموزش فتوشاپ
    • آموزش ایلاستریتور
    • طراحی لوگو
    • تذهیب و اسلیمی
    • نقش و نگار
    • رتوش عکس
  • طراحی وب
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
  • برنامه نویسی اندروید
    • زیرمنوی عمودی تست
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
    • زیرمنوی عمودی
  • وردپرس
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
    • آیتم زیرمنو
  • سئو و گوگل
    • گوگل وبمستر
    • گوگل ادوردز
    • گوگل ترند
    • سئوی داخلی
    • لینک سازی
    • اصول تولید محتوا
  • دیجیتال مارکتینگ
  • فیلم و صدا
  • سبک زندگی
محصولات فروش ویژه
  • جعبه ابزار فروش
  • دوره طلایی طراحی سايت بدون كدنويسی
  • خدمات مشاوره كسب و كار
  • دوره مهارت‌های فروش حرفه‌ای
  • دروه آموزش حرفه‌ای بازاریابی عصبی
دسته بندی دوره ها
سطح دوره
نوع دوره
فیلتر انتخاب ها
تبلیغات

درباره كاميار و «به توان او»

ما برند كاميار را «به توان او» نامگذاری کردیم، برندها رشد می‌کنند و توانايي را ارتقا مي‌دهند. شما هم همراه به توان او مي‌توانيد كاميار باشيد؛ و اين انتخاب خود شماست كه چه مي‌كنيد.

logo-samandehi
آدرس: (قبل از مراجعه حضوری حتما هماهنگ شود)
  • تجريش، خیابان دربند، کوچه تویسرکانی، پلاک ۷
  • 02122735345
  • 02122735345
  • info@betavaneooo.ir
دسترسی سريع
  • صفحه اصلي
  • پرداخت
  • دوره ها
  • سبد خرید
  • حساب کاربری
  • خريد اقساطی
  • درباره ما
  • جداول قیمت گذاری
  • تماس با ما
  • سوالات متداول
logo-samandehi

تمامی حقوق برای سایت «به توان او» محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت