تاریخ به روز رسانی: ۱ سال قبل، توسط کامیار میردار

امروز بیایید با ۹ ویژگی کتابخانه چندرسانه ای در وردپرس آشنا شوید تا بتوانید رسانه‌های را بهتر بارگذاری کرده و به کاربران خود نمایش دهید.
بیشتر کاربران وردپرس این عقیده را دارند که کتابخانه چند رسانه‌­ای وردپرس فقط برای ذخیره فایل­‌های رسان‌ه­ای است. اما این بخش دارای قابلیت­‌های دیگری هم است که در این مقاله قصد داریم به ویژگی های چند رسانه ای ها در وردپرس بپردازیم. کتابخانه رسانه در وردپرس به عنوان ابزاری قدرتمند برای مدیریت هر پرونده رسانه‌­ای بارگذاری شده در وبسایت شناخته شده است. اگر می‌­خواهید با ویژگی کتابخانه چندرسانه‌­ای در وردپرس آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

ویژگی کتابخانه چندرسانه ای در وردپرس

در این مطلب به بررسی موارد زیر می‌­پردازیم:

  • معرفی کتابخانه چند رسانه‌­ای وردپرس
  • بررسی۹ ویژگی کتابخانه چندرسانه‌­ای در وردپرس

معرفی کتابخانه چند رسانه‌­ای وردپرس

کتابخانه چند رسانه‌­ای، یک دایرکتوری از هر پرونده‌­ی رسانه‌­ای است که در سایت شما بارگذاری شده است. به عبارت ساده‌­تر پرونده‌­های چند رسانه‌­ای شامل تصاویر، فیلم‌­ها، صدا و حتی اسناد هستند. کتابخانه چند رسانه­‌ای علاوه بر اینکه قابلیت آپلود فایل‌­ها را به شما می­‌دهد، بلکه می‌­توانید از طریق این بخش به ویرایش و مشاهده تمامی فایل­‌های آپلود شده در سایت خود بپردازید.
این بخش بسیار منعطف و در عین حال قابل سفارشی‌سازی است. در نسخه­‌ی جدید وردپرس، بخش رسانه بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. در ادامه ویژگی های چند رسانه ای ها در وردپرس را معرفی می­‌کنیم:

۱- نحوه جستجو و مشاهده در کتابخانه چند رسانه‌­ای وردپرس

در پنل مدیریتی وردپرس از طریق گزینه رسانه می‌توانید به کتابخانه چند رسانه‌­ای دسترسی داشته باشید. در بالای این صفحه دو گزینه برای نوع نمایش محتویات صفحه به صورت شبکه‌­ای و لیستی قابل مشاهده است.

برای دسترسی به این بخش روی گزینه رسانه از منوی سمت چپ پیشخوان وردپرس کلیک کرده و سپس گزینه کتابخانه را انتخاب کنید. پس از باز شدن صفحه مورد نظر در بالای صفحه چند گزینه وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید نوع پرونده‌ای که دنبال آن هستید یا تاریخ بارگذاری آن را از منو های کشویی مشخص کرده تا به راحتی بتوانید پرونده ای را که در گذشته بارگذاری نموده بودید در این بخش بیابید. در سمت چپ این گزینه های که برای فیلتر کردن نتایج جستجو به کار می روند کادری وجود دارد که می توانید برای سهولت در پیدا کردن پرونده مورد نظرتان نام پرونده را در این کادر وارد کرده وآن را جستجو کنید.

آکادمی آموزشی کامیارشو آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

۲- تغییر دادن حد مجاز بارگذاری در کتابخانه چند‌رسانه‌ای وردپرس

اگر تا کنون سعی در بارگذاری پرونده هایی با حجم بالا در کتابخانه پرونده‌های چند‌رسانه‌ای وردپرس داشته بودید حتما متوجه شده اید که سقفی برای حجم پرونده های بارگذاری شده وجود دارد و در صورت عدم توجه به این موضوع سیستم به شما اخطاری مبنی بر بالا بودن حجم پرونده به شما می دهد. خوشبختانه،این مشکل می تواند به راحتی حل شود. اما توجه داشته باشید که برای این محدودیت در بارگذاری پرونده های دلایلی وجود و بارگذاری پرونده های بسیار سنگین ممکن است بر روی تجربه کاربری اثر منفی بگذارد.اما اگر هنوز هم مصمم به بارگذاری پرونده هایی با حجم بالا هستید
می توانید از افزونه رایگان (Increase Max Upload File size) استفاده کنید.

۳- فعال کردن قابلیت فشرده سازی عکس ها

اندازه حجم تصاویر به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه تغییر حجم عکس ها بدون ایجاد تفاوت زیادی در کیفیت عکس امکان پذیر است.برای انجام این کار تنها کاری که لازم است انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه Smush می باشد. پس از نصب و فعال سازی این افزونه به راحتی می توانید حجم عکس های بارگذاری شده را کاهش دهید.

۴- غیرفعال کردن فشرده سازی پیش فرض فایل jpeg در وردپرس

به طور پیش فرض ، وردپرس تصاویر JPEG را تا ٪ ۸۲ از سطح فشرده سازی اصلی آنها فشرده می کند. در صورت تعجب ، عکس بالا تفاوت را نشان می دهد.این موضوع زمانی مشکل ساز می شود که عکس ها در دو مرحله به وسیله فشرده سازی پیش فرض وردپررس و افزونه های فشرده سازی مانند Smush ، فشرده شوند که این امر سبب افت شدید کیفیت تصاویر بارگذاری شده در کتابخانه چند‌رسانه‌ای وردپرس خواهد شد. برای جلوگیری از این امر می توانید از افزونه (Disable JPEG Compression) استفاده کنید.

۵- جلوگیر از آپلود پرونده های تکراری

هنگام بارگذاری تصاویر،احتمالا کتابخانه پرونده های چند رسانه ای وردپرس این عکس را در ابعاد مختلف کپی خواهد کرد.در صورتی که شما نیز بایگانی عظیمی از تصاویر را در این کتابخانه دارید می توانید از افزونه Media Cleaner برای پاک کردن آنها استفاده کنید.

۶- ویرایش عکس ها با استفاده از وردپرس

توصیه ما به شما این است که قبل از بارگذاری فایل های تصویری در کتابخانه پرونده های چند رسانه ای وردپرس آن ها را ویرایش کنید اما اگر هنوز هم علاقه مند به ویرایش عکس ها با امکانات موجود در خود وردپرس هستید این بخش را با دقت مطالعه کنید.
خبر خوب برای شما که علاقه مند به ویرایش تصاویر با وردپرس هستید این است که وردپرس امکانات خوبی را در جهت ویرایش تصاویر در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
بدین منظور در کتابخانه چند‌رسانه‌ای روی عکسی که می‌خواهید آن را ویرایش کنید را انتخاب کنید سپس روی گزینه ویرایش تصویر کلیک نمایید.

آکادمی آموزشی کامیارشو آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

صفحه ای را مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد:

آکادمی آموزشی کامیارشو آموزش مهارت‌های کسب و کار و رسیدن به ثروت

در این بخش قادر خواهید بود ابعاد تصویر را تغییر داده،آن را برش بزنید، بچرخانید و آن را به صورت افقی یا عمودی قرینه کنید.

۷- برش فایل های تصویری

با استفاده از ابزار های موجود در وردپرس می توانید تصاویر را به روش های مختلفی برش بزنید که ساده ترین راه کشیدن کادر روی تصویر برای مشخص کردن ناحیه ای است که مایل هستید آن را برش دهید.
اما روش دیگر که تضمین می کند نسبت ابعاد تصاویر به هم نخواهد خورد بدین صورت است که ابتدا باید در بخش قاب بری تصویر نسبت ابعاد را مشخص کرده و روی آیکون برش کلیک کنید سپس دکمه Shift را نگه داشته و آن قسمت از تصویر را که می خواهید برش دهید را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که در صورت نصب و فعال سازی افزونه Smush می توانید ابعاد ثابتی را برای برش خودکار تمام تصاویر بارگذاری شده مشخص کنید.

۸- مقیاس بندی تصاویر

مقیاس بندی تصاویر در وب‌سایت بسیار مهم است. این‌کار در وردپرس بسیار ساده تر از برش و تغییر اندازه آنها به صورت دستی است. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که یک عرض یا ارتفاع جدید برای تصاویر تعریف کنید و بر روی دکمه مقیاس کلیک کنید. در صورتی که از تغییرات اعمال شده ناراضی بودید نگران نباشید با کلیک بر روی دکمه بازیابی تصویر اولیه می توانید تغییر اعمال شده را به حال اولیه بازگردانید.

۹- بارگیری کتابخانه پرونده های چند رسانه ای وردپرس

شاید شما هم دوست داشته باشید از پرونده های موجود در کتابخانه چند رسانه ای
وردپرس درر کامپیوتر شخصی خود پشتیبان تهیه کنید. برای انجام این کار می توانید از افزونه (Export Media Library plugin) برای دانلود تمام فایل های موجود در کتابخانه چند رسانه ای وردپرس به شکل فشرده استفاده کنید.

در پایان امیدواریم این مقاله ما در رابطه با ویژگی های جالب در کتابخانه پرونده های چند رسانه ای وردپرس مورد پسند شما واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مقاله ما را در رابطه با (افزودن سایت وردپرسی به Google Search Console) را در صورت علاقه مطالعه فرمایید.

نویسنده: حسین عبداله‌پور